MIHRAJ PENERBANGAN DI LANGIT
PAMERAN SOLO ANUAR RASHID
Nota Kurator oleh Amerrudin Ahmad
MIHRAJ Aku Hanya Seorang
Tukang Cerita adalah tajuk pameran yang diberikan
oleh Anuar Rashid setelah beberapa kali perbincangan untuk tajuk pameran ini.
Beliau lebih cenderung untuk memberi keputusan berdasarkan gerak hati dan rasa
yang lebih bersifat intuitif, malah kerja-kerja penghasilan karya baharu ini
yang dimulakan dari tahun 2012 telah beliau istiharkan siap dan bersedia untuk
dipamerkan pada 27 Mei 2013 bersamaan 27 Rejab 1435 Hijrah iaitu hari ulang
tahun peristiwa Isra’ dan Mi’raj Nabi Muhammad S.A.W. Peristiwa Isra’ dan Mi’raj ini antara lain ialah bekenaan dengan
perjalanan Nabi Muhammad S.A.W dengan izin Allah dalam masa yang singkat dari
Mekah ke Baitul Muqaddis dan terus naik ke Sidratul Muntaha. Sebuah perjalanan
yang sangat dramatik dan fantastik dengan waktu yang sangat singkat (kurang
dari semalam) secara horizontal dan vertikal yang menembusi lapisan-lapisan
spiritual yang amat jauh[1].
Perjalanan Isra’ mungkin boleh digambarkan oleh akal
manusia dengan lokasi fizikal dengan asas sains dan teknologi tetapi tetapi
perjalanan Mi'raj sama sekali di luar kemampuan otak fikiran manusia.
Semasa perjumpaan umum dengan tetamu pameran ini,
apabila diajukan soalan tertentu, Anuar Rashid bingkas menjawab dalam nada
gesaan iaitu “Bacalah, Iqrak, dan Read…”
gesaan ini bertujuan untuk mengarahkan perhatian pengunjung ke arah luahan
penyataan pelukis dalam bentuk teks yang telah dilabelkan di sebelah karya-karya
catanya di dalam galeri ini. Dengan pembacaan atau penyelidikan juga kita akan
lebih memahami karya-karya terbaharu beliau dan kaitannya dengan kekaguman yang
ada pada pelukis ini kepada tajuk pameran ini dan menyelami karya-karya awalnya
dengan kaitan cerita dari buku Hikayat Inderaputra.
Di dalam artikel bertajuk ‘Transformasi Nilai-Nilai Filosofis Isra’
Dan Mi’raj’[2]
oleh Fathurrahman al-Katitanji seorang sarjana beliau ada sedikit menyentuh
tentang bagaimana orang awam memaknakan ‘buraq’ iaitu sebuah kenderaan yang
dikatakan dinaiki oleh Nabi Muhammad S.A.W, maklumat mengenai Buraq ini menurut
beliau tidak terdapat di dalam Al Quran tetapi diriwayatkan di dalam hadis.
“Sebenarnya Buraq berasal dari kata barqun
yang berarti kilat cahaya. Dalam sejumlah hadits, buraq digambarkan
dengan wujud kuda bersayap atau menyerupai pegassus. Hal inilah yang mengilhami
khazanah mistisme di dalam Islam di kemudian hari. Kalau kita menelusuri
kekayaan spiritualisme Islam, kita akan menemukan semacam idiom “burung” dan
“terbang” sebagai simbol yang menunjukkan mi’raj, kenaikan jiwa manusia
menuju realitas yang lebih tinggi. Terutama kaum sufi, menggambarkan sayap
sebagai sebuah simbol kekuatan untuk menerbangkan jiwa manusia. Simbolik burung
yang terbang ini pun kita temukan misalnya dalam uraian Ibnu Sina, al Gazhali,
Suhrawardi, Khaqqani, Ruzbihan, Balqi, Rumi hingga yang cukup fenomenal
mengenai dunia tasawuf mistis adalah karya Fariduddin Attar yaitu Mantihiqat
al-Thair.’
- Hari Nugroho (Indonesia), Buletin
al-Rasikh, Jum’at, 19 Rajab 1431 H/ 2 Julai 2010. No. 509, Tahun XV/2
Tujuan merujuk artikel di atas itu bukanlah untuk
mengarahkan satu sudut pandang terhadap karya pelukis, dan pelukis tidaklah
menggunakan pendapat di atas dalam menghasilkan karyanya, malah tiada
keterampilan mistis atau kencenderungan mempamer gaya agamawan pada sosok tubuh
Anuar Rashid. Artikel di atas hanyalah
sebahagian dapatan untuk dijadikan sebgai petunjuk kecil yang sangat umum untuk
merungkai pencarian imaginatif penghayat
awam bagi memerhati dan mendampingi karya-karya Anuar Rashid terutama yang
mempunyai kaitan visual dengan imej dan simbol yang diulaskan seperti
karya-karya dari tahun 2008 hingga 2013 beliau seperti siri Pegasus, ‘Mih(raj)- Home Sweet Home North Star Constellation of Galaxies’, ‘Selamat Tinggal Kapal Angkasa’, ‘Ketibaan
Ketiga’, “Star Gate’ dan ‘Assalamulaikum Ya Bani Adam’ dari
kumpulan karya Beginning of The End.
‘MIHRAJ’ untuk tajuk
pameran ini juga pada Anuar Rashid adalah satu pennyataan melaui karya
visualnya tentang perkara atau cerita yang berada di antara nampak nyata atau
ilusi. Nyata pada beliau dan orang yang mempercayai dan mungkin ilusi untuk orang lain pula.
Anuar Rashid juga mengaitkan perkataan ‘MIHRAJ’ untuk pameran ini dengan asal
perkataan yang diambil dari bahasa Perancis iaitu mirage ( illusion d’optique."Dans le désert, on a
parfois des mirages : on croit apercevoir de l’eau alors qu’il n’y en a pas
.") yang diadaptasi ke bahasa
Inggeris iaitu mirage (an optical illusion caused by atmospheric conditions,
especially the appearance of a sheet of water in a desert or on a hot road
caused by the refraction of light from the sky by heated air).
‘MIHRAJ Aku Hanya Seorang
Tukang Cerita’ adalah sebuah pameran yang terkandung naratif besar cerita dalam
perjalanan hidup beliau. Naratif dalam persembahan pameran ini adalah penekanan
pelukis terhadap realiti dimensi selari yang dilalui beliau dalam memahami
realiti sejarah, kepercayaan umum dan mitos yang saling bertindih dan terjalin
dalam kombinasi sangkaan yang seperti sentiasa boleh di olah-olah mengikut
perjalanan hidup dan makna dalam kehidupan kontemporari. Fasa-fasa hidup
sebagai insan istimewa, disayangi, ditinggalkan, berlapar, popular di dalam
negeri hinggakan pengalaman merasai sendiri kesan pengaruh USSR dan robohnya
Tembok Berlin hanya menjadi sebahagian kecil dari pandangan pelukis terhadap
erti dunia dan material.
Anuar Rashid sedang diwawancara di studio beliau di Bukit Tinggi Kepala Batas Kedah, 2014. Foto oleh Mohd Khazrol Ibrahim
Seperti karya-karya visualnya yang tergabung idea literal dan imaginatif, pelukis secara
nyatanya adalah seorang yang sentiasa mempunyai argumentasi terhadap penerimaan
visual, tekstual dan lisan arus perdana. Baginya banyak perkara yang
terselindung atau dikaburkan mengikut kepentingan tertentu atau sebab-sebab
tertentu. Justeru, dalam pameran ini Anuar Rashid
memberi penekanan ‘cerita’ dalam tiga jenis maklumat iaitu karya senilukis
catan, penyataan dan luahan dalam bentuk teks, juga ilham dan salinan dari teks
ayat-ayat Al Quran di atas catannya dan sebuah persembahan lisan dengan dua
sesi syarahan ‘cerita’ bersama tetamu di dalam galeri pameran, dan sudah
tentunya sesi ‘cerita’ ini akan beliau sambung tanpa berat hati setiap kali
kita bertemu dan memulakan bicara dengan beliau.
Cadangan awal pameran. Rekaan ruang pameran oleh Noor Dila Omar dan Mohd Fairus Ismail
Ini adalah
sebuah pameran yang mengumpul dan mempamerkan sebahagian besar karya-karya
Anuar Rashid sepanjang 48 tahun penglibatanya dalam dunia senilukis. Bermula
dari penghasilan lukisan cat minyak semasa tingkatan lima di Kolej Sultan Abdul
Hamid di tahun 1974, walaupun beliau sudahpun melukis dengan cat air lebih awal
daripada itu, namun karya-karya cat air tersebut tidak lagi kekal dan tidak
dapat dapat dikesan lagi.
Pameran ini
dibahagikan kepada dua sub tema iaitu ‘Berakhirnya Satu Permulaan’ yang
dimuatkan dalam galeri 2B dan ‘Bermulanya Satu Pengakhiran’
mengandungi karya-karya bersaiz besar di galeri 2A.
‘Berakhirnya Satu Permulaan’
mengumpulkan karya-karya awal permulaan naratif MIHRAJ ini dari siri-siri Wind, Water and Fire dan Flight to Paradise. Kumpulan ini juga
mempamerkan karya-karya awal beliau dari tahun 1970an,1980an,dan petengahan
2000. ‘Berakhirnya Satu Permulaan’
adalah perjalanan awal kehidupan beliau dari kelahiran, pengalaman membesar dan
dewasa ke satu titik lonjakan penerokaan
dan pencapaian dalam hidup.
Madrasah Ahmadiah milik Hj Dahlan bapa saudara pelukis, tempat kunjungan kegemaran sewaktu kecil. Madrasah ni berhampiran dengan rumah kelahiran beliau di daerah Langgar
‘Bermulanya Satu Pengakhiran’ adalah
kumpulan karya-karya baharu yang menilai kembali pengalaman peribadi, bersifat
memeriksa pandangan yang berlapis-lapis dari mimpi, objek dan persekitaran
sekeliling, bunyi dan sifat bahasa, tanggapan semasa kecil, stereotype
tempatan, trajedi adalam hidup dan karismatik hubungan yang terjalin dengan
orang-orang penting dalam hidupnya termasuklah juga hubungan dan ehsan tumbuhan
dan haiwan-haiwan lain.
Karya-karya
terbaharu ‘pengakhiran’ ini merupakan fasa ‘pertemuan’ terhadap perkara yang sukar dihujahkan kecuali kata
Anuar Rashid ia hanya dapat disimpulkan melalui ‘Iqrak’, ‘Bacalah’ dan ‘Read’. Karya-karya terbaharu fasa ini yang
dihasilkan dari tahun 2008 hingga tahun 2014 merupakan satu pemahaman semula
pelukis terhadap sains dan sains yang diakhiri dengan ketuhanan.
Pameran ini
juga ingin merungkaikan jarak ketidakhadiran Anuar Rashid dari benak umum (1987
hingga 2006) adalah waktu dan proses pencariannya untuk menterjemahkan semula hasil perjalanan
dan dapatan yang sebelum itu. Bagi Anuar Rashid ia mengambil masa yang begitu
panjang untuk sampai ke ‘Flight to
Paradise’(20 tahun) dan seterusnya ke ‘MIHRAJ’(7
tahun)
[1] “Sesungguhnya Dia
telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar.” (Quran, Surah al-Najm [53]: 18)
Melalui ayat ini, Abu
Majdi Haraki menjelaskan sebagaimana yang ia kutip dari Imam Qusyairi
mengatakan, “Allah memperlihatkan kepada Muhammad ayat-ayat-Nya, lalu
sifat-sifat-Nya. Kemudian dia Dia menyingkap akan hakikat Dzat-Nya.” Lebih
lanjut Imam Qusyairi, “Di antara ayat-ayat Allah yang diperlihatkan kepada
Muhammad s.a.w. pada malam tersebut adalah bahwa hakikat Dzat-Nya tidak
menyerupai segala sesuatu pun, baik yang terkait dengan dimensi kekuasaan dan
kesempurnaan, atau kemulian dan kebesaran-Nya, berikut puja dan puji-Nya,
serta keagungan Dzat-Nya. Pada malam itu, Allah ‘Azza wa Jalla juga
menunjukkan kepada Muhammad akan hakikat diri-Nya, bahwa diri-Nya tidak sama
dengan para hamba dan makhluk-Nya yang lain, baik dari segi kenabian, risalah,
kemulian, ketinggian maqam, kebesaran diri, maupun kedudukannya di mata Allah. - http://alislamiyah.uii.ac.id/2013/02/05/transformasi-nilai-nilai-filosofis-isra-dan-miraj-dalam-kehidupan/
[2] http://alislamiyah.uii.ac.id/2013/02/05/transformasi-nilai-nilai-filosofis-isra-dan-miraj-dalam-kehidupan/
1 comment:
Teringin sangat nak jumpa beliau, tapi jauh sangat di Kedah.
Post a Comment