Total Pageviews

Thursday, June 11, 2009

CONSERVE

Dr Tom Learner, Getty Conservation Institute- Modern Paints

'20th century in PAINT'

-kenapa abad ke 20 bukan abad ke 21

-pasal semua paint yang digunakan oleh artis abad 21 adalah bahan yang dicipta di abad yang lalu( 20th C)
ahli APTTCARN tengah dengar taklimat di Australia Synchroton sebuah pusat penyelidikan yang memberikan ruang pada penyelidik untuk mengkaji potensi sinaran dan radiasi yang dibekalkan di pusat ini, penyeelidik boleh apply diaorang tak kenakan fee tapi berdasarkan merit dan topik yang hendak dikaji. sebelah aku anna labrador from national univ.of phillipine.


Jadi ahli APTCCARN dan Balai jadi organizations partner. Hadir second meeting dan konferen. 1st meeting di Balai pada 2008.


APTCCARN adalah sebuah kumpulan jaringan penyelidikan konservasi yang terhasil daripada projek Australia Research Council pada tahun 2003-2005 yang bertajuk ‘The Behaviour of Western Artist’s Materials in Tropical Climates’ yang diadakan bersama dengan beberapa buah muzium seni dan universiti di Asia Tenggara dan Australia.


Pada tahun ini mesyuarat dan persidangan APTTCARN yang kedua telah diadakan di Center for Cultural Material Conservation (CCMC) University of Melbourne Australia pada 24 dan 25 Mac 2009.


Ahli APTCCARN


Universiti Melbourne, Gett Conservation Institute, National Gallery of Victoria, Tasmanian Museum and Art Gallery, Art Gallery of New South Wales, ArtLab Australia, SEAMEO-SPAFA, Queensland Art Gallery, The Board of Trustees of Tate Gallery dan The University of Queensland.
Jaringan ini menyediakan forum untuk identifikasi dan perbincangan tentang penyelidikan yang menfokuskan kepada konservasi dan analisa sainstifik catan abad ke 20 di Asia-Pasifik.

Tengah goreng depan member lain di University of Melbourne, Dr Tom Learner tengah dengar. dia ni pakar bahan campuran dari Getty Conservation institute. cadang jemput dia untuk sharing knowlwedge dengan geng and researcher kat KL sebelah dia Dr Chiraporn dari Thailand.




Bitumen / asphalt adalah bahan popular atas karya pelukis kontem Malaysia



PENYELIDIKAN KONSERVASI CATAN APTCCARN 2009-2011


Tajuk penyelidikan adalah ‘The 20th Century in Paint’. Penyelidikan ini menfokuskan kepada bahan catan dan cat yang dihasilkan pada abad ke 20.


Sasaran
Beberapa kumpulan pelukis dan jenis bahan telah dikenal pasti oleh BSLN bagi dijadikan bahan kajian untuk projek penyelidikan ini. Kumpulan pelukis yang disasarkan ialah pelukis awal dan kontemporari yang terlibat secara aktif dengan penggunaan bahan bukan konvesional dan memepengaruhi atau menurunkan pendekatan tersebut kepada generasi seterusnya.


Selain daripada mengumpul data dan kajian terhadap bahan baru atau bahan non-konvesional yang digunakan oleh pelukis, kajian ini juga akan memberi perhatian khusus terhadap karya-karya yang didominasi oleh penggunaan bitumen.


Semoga dengan adanya inisiatif dan komitmen ini serta sokongan kepakaran institusi konservasi antarabangsa dan lain-lain rakan APTCCARN akan membuka lembaran baru terhadap penghayatan seni moden dan kontemporari negara melalui peningkatan kesedaran terhadap karektoristik dan kepentingan bahantara.


..infrared camera going to be with us before end of july. harapnya begitu..

No comments: